уторак, 16. јануар 2018.

ISKUSTVA I PERSPEKTIVE DEČIJEG FUDBALA U SRBIJI





Autor: Igor Janković


Direktor sektora za bazični fudbal FSS

Na prvi pogled i kratkoročno gledano, između fudbalskih zabavišta i profesionalnog fudbala nema bitne korelacije, ali bez porasta popularnosti bilo kog sporta nema značajnijeg regrutovanja najmlađih.
Uspeh, dobar rezultat - to je najbolja promocija jednog sporta. Posle svakog uspeha naše reprezentacije ili nekog kluba, naglo je raslo interesovanje najmlađe populacije. Baza i vrh piramide sporta su uvek u uzajamnoj vezi, a kvalitet jednog i drugog jača i obezbeđuje kontinuiran rad, planiran i programiran „korak po korak“.
Deca su najiskreniji i najpošteniji deo populacije. Lako se poistovećuju sa sportistima koje gledaju na televitiji. Najsvežiji primer je Novak Đoković. Deca su zajedno sa svojim roditeljima pomno ispratila pohod srpskog Kolosa na svetski teniski tron - i dalje ga pomno prate, upijajući svaki pokret, emociju... Deca ovih dana hrle u škole tenisa i da li je tu nešto čudno? Da li tu ima razlike u odnosu na neke predhodne generacije koje su pomno pratile velemajstore poput „Plave čigre“, Šekija , Džaje, Pižona, Moce Vukotića...? Doduše, više putem tranzistora, „na slepo“, nego putem televizije ili uživo na stadionima.
Nažalost, razlike ima. Promenio se društveno - ekonomski ambijent, klasne razlike su izraženije, ritam života brži. Promene su brže , svet je preplavljen informacijama i dezinformacijama. Mnogo je više stranputica.
Kada ste poslednji put zaustavili automobil da sačekate decu da se sklone sa ulice i prekinu fudbalsku utakmicu? Da eventualno sklone improvizovane golove napravljene od za ostalog građevinskog materijala, garderobe ili školskih torbi?
Činjenica je da su se vremena promenila, ali to ne znači da nepostoje odgovarajući načini za dalji razvoj sporta. 
U jednom se moramo složiti, sport i fizička aktivnost nemaju alternativu. Naročito ne u vreme kada su televizija, kompjuteri, internet, video igrice, razni „gedžeti“ tek predvorje brojnih opasnosti koje danas vrebaju mlade. Prvenstveno u pogledu zdravlja, kako telesnog tako i duhovnog, ali i u pogledu očuvanja života koji je od neprocenjive vrednosti.
Dečji fudbal je nekada pripadao kategoriji neorganizovanog bazičnog fudbala. Deca su se u toj igri organizovala sama, sastavljala timove , organizovala utakmice, kako „u kraju“ tako i u školi. Naročito u uzrastu do dvanaest - trinaest godina. Potpuno samostalno su se organizovala u fudbalskoj igri, igrala na različitim podlogama, u različitim formatima i različitim pravilima igre, sa kornerom i bez kornera, sa autom i bez auta... Deca su gradila identitet usavršavajući se u fudbalskim veštinama. Uspešnost u fudbalskoj igri je formirala svojevrsnu hijerarhiju. Igralo se na školskim odmorima, pre i posle škole, pre i posle treninga ispred zgrade, ili se išlo u drugi „kraj“. Fudbal je bio više od igre, sve je dobro funkcionisalo, a profesori fizičke kulture ili fizičkog vaspitanja su bili skauti. Profesori su sarađivali sa lokalnim fudbalskim klubovima i preporučivali trenerima talentovane dečake...
Deca se nisu ispisivala iz škole da bi postali igrači. Nasuprot tome, slabe ocene su bile pretnja ostvarenju uspešne sportske karijere. Igralo se zimi za šolju čaja, a leti za čašu limunade. To je bila privilegija. Sve je moralo da se pokaže na terenu i to je bilo merilo uspeha, pozicioniranje unutar grupe i van nje. 
         Danas je dosta toga drugačije. Ulaskom u 21. vek deca su počela da pohađaju sve brojnije škole fudbala, u proseku dva do tri puta nedeljno, i na to se uglavnom svodi sva fudbalska aktivnost. Stiče se utisak da se fudbalske veštine više usavršavaju na kompjuterima i video konzolama. Manje je fudbalskog žara. Upravo ta činjenica da sve više dece učestvuje u tzv. organizovanom bazičnom fudbalu navodi na razmišljanje da je potrebna veća saradnja fudbalske organizacije i škola fudbala, kako u pogledu uspostavljanja odgovarajućih standarda u trenerskoj praksi, tako i u pogledu takmičenja - turnira, liga, festivala , kampova...
Potrebno je više informacija kako za trenere i pedagoge, tako i za roditelje kako bi bolje razumeli svoju ulogu u sportskom procesu, ali još važnije, u procesu stvaranja zdravih, otvorenih i stabilnih ličnosti. To je primarna uloga sporta. Sekundarna uloga sporta je stvaranje uslova da svaki pojedinac iskaže svoj maksimalni sportski kapacitet, te da se što duže zadrži u aktivnom sportskom, a potom i redovnom rekreativnom režimu.
Upravo zbog toga, perspektiva dečijeg fudbala je u stručno pedagoškom radu i usađivanju ljubavi prema fudbalu. A kako se razvija ljubav? Razvija se kroz pozitivno iskustvo, kroz uživanje u igri. Tek kasnije će ta igra da preraste u aktivnost koja sa sobom povlači i određeni stepen odgovornosti. Stoga je esencija uspešnog rada sa decom stručno - pedagoški pristup u sprovođenju svih aktivnosti.
Prevedeno na fudbalski jezik, igra, lepa reč i podrška u razvoju kreativnosti i podsticanju uočenih talenata... Izgradnja igrača, a ne igre. Bez drila, bez galame, bez pritiska, bez rezultatskog imperativa. Što više slobodne igre u različitim formatima od 1:1 pa sve do 11:11. Podjednak tretman sve dece. Svi moraju da se osećaju dobrodošlim u fudbal.
Perspektiva dečjeg fudbala će zavisiti i od iskustva današnje dece, i to u periodu kada oni stasaju kao roditelji i individue koje će možda odlučivati o daljem ustrojstvu fudbalskog sporta kao budući privrednici, prosvetitelji, političari...
Dakle šta treba ponuditi deci? Treba im ponuditi igru bez intervencije roditelja i trenera. Uloga trenera i roditelja je da isprate decu u toj aktivnosti a nikako da intervenišu i kvare prirodno uspostavljeni poredak. Sva deca treba da i maju podjednako pravo na igru. Podjednaku minutažu na utakmicama i na treningu. Sva deca listom treba da usvoje principe fer igre - fer pleja.
Šta u tom uzrastu znači pobeda? Da li je ŠF „Švrća“ pobedio ŠF „Detlić“ ili ŠF „Petlić“ izgubio od ŠF „Bambi“??? Potpuno irelevantno. To je samo jedna u nizu fudbalskih priredbi koja treba da pruži deci još više motivacije.
Najvažniji je pošten odnos trenera prema deci, roditeljima i kolegama i osećaj odgovornosti za tu neprocenjivu vrednost koju predstavlja život. Kolegijalnost među trenerima i klupskim rukovodiocima je takođe veoma važna jer su oni „svetionici“ koji svojim ponašanjem uspostavljaju standarde. Samim tim odgovornost prema deci se ne završava na učenju „guranju lopte“.
Prema tome, pojam pobede treba da odslikava omasovljenje fudbalskih „pogona“; trajno opredeljenje dece za bavljenje sportom; radost dece, kako po dolasku na trenažne aktivnosti, tako i po odlasku; osećaj pripadnosti kluba i uspešnosti svakog deteta.
Treneri i profesori svoju afirmaciju treba da traže u stručno - pedagoškom pristupu, a ne u osvojenim peharima. Trofeji trenera koji rade sa najmlađim uzrastima treba da budu, na prvom mestu, zadovoljna deca opredeljena da se iz ljubavi prema fudbalu trajno opredele za sport ili fizičku aktivnost.
Stoga, perspektiva dečjeg fudbala leži u stručno - pedagoškom radu, implementaciji etičkih kodeksa FS Srbije, registraciji svih igrača kod nadležnih saveza, licenciranju trenera i edukaciji roditelja o potrebama deci sportista.
I na kraju o takmičenju. Za ili protiv? Odgovor je uvek za takmičenje koje je programirano u skladu sa potrebama dece određenog uzrasta. Do 12 godina bez tabela, lista strelaca, proglašenja najboljih golmana, igrača, strelaca...
Takmičenja, bilo da se radi o festivalima, ligama ili turnirima ne predstavljaju sama sebi cilj. Takmičenje je specifična trenažna aktivnost. U prirodi dece je da iskažu svoja znanja i veštine, pa shodno tome takmičenje u prenosnom značenju predstavlja priredbu. Isto ono što je i takmičenje za mladog pijanistu, predstava za glumce, to je utakmica za mlade fudbalere i fudbalerke. Tu nema mesta intervenciji trenera i roditelja, koji u pojedinim slučajevima predstavljaju ozbiljnu prepreku za normalno i pravilno odvijanje manifestacija u kojima deca imaju glavnu ulogu.
Takmičenje omogućava deci da se identifikuju sa klubom, da nose sportsku opremu u bojama i sa grbom svog kluba, te da se i na taj način poistovete sa svojim fudbalskim idolima koje gledaju putem TV ekrana ili na stadionima i da osete pripadnost grupi.
Deci dolazak na trening ili utakmicu, već sam po sebi treba da bude nagrada, pa dodatne nagrade u vidu pehara, medalja, bilo kakve robe treba izbegavati. Motivacija treba da je usmerena ka sportskom postignuću koje će samo po sebi kasnije doneti adekvatne nagrade.
 Perspektive za dečji fudbal u Srbiji postoje, i to ozbiljne. Treba samo da shvatimo što su stari pregaoci govorili za rad sa decom - „Na nama je samo da ih ne pokvarimo“. I naravno, treba imati u vidu da je ženski fudbal u velikoj ekspanziji i da će biti u još većoj, jer i UEFA i FIFA ulažu ozbiljne napore u dalji razvoj „ženske igre“.
Ovih dana se mogla čuti konstatacija pojedinih stručnjaka da su ženske selekcije FS Srbije talentovanije od muških! Moguće. Da li je razlog tome što su u proseku znatno kasnije počele da se bave fudbalom, te da shodno tome nije bilo prostora da se interveniše na njihovom talentu?
Upravo bi ovo pitanje trebalo da trgne sve fudbalske poslenike i usmeri pažnju u pravcu podizanja standarda u stručno - pedagoškom radu koje bi trebalo da bude zasnovano na igri, jer igra je najbolji učitelj.
 Kao što je deci ljubav roditelja gorivo za ceo život tako je igračima podrška i pažnja trenera gorivo za celu sportsku karijeru.

Нема коментара:

Постави коментар